fredag 15. mai 2009

Om kildebruk i bloggposter generelt og kilder til min blogg om Myggen spesielt!

Bjørn Magne Solvik, også kjent som Bønna, skriver at ”Bloggposter der en henviser til kilder, gjerne gode kilder, er gode bloggposter. Du kommer med en rekke påstander i denne bloggposten jeg gjerne skulle ha sett kildeanvisninger til.” i en kommentar til min blogg om et eventuelt comeback på landslaget for Erik Mykland.

Bønna er, etter min mening, fullstendig på jordet med tanke på politisk ståsted og han tilhører en ganske usympatisk rødkledd berme med forkjærlighet for et fotballag fra Merseyside (som senere skal omtales i en egen bloggpost), men jeg har allikevel stor respekt for hans kunnskaper, meninger og hans vennskap.
Solvik har dessuten drevet med blogg og sånt i flere år, mens jeg er sylfersk i dette gamet.
Jeg vil derfor etter beste evne komme med mine kilder i forbindelse med artikkelen om fotballbohemen Myggen.

1. ” skjeggete sprøytemisbrukeren
– At Mykland har skjegg kan man se på et hvert blide som er tatt av ham siden Norge slo San Marino 10-0.
– At han var sprøytemisbruker er vel ganske grundig dokumentert gjennom hans domfellelse, og AAs uttalelse ”En gang alkoholiker, alltid alkoholiker” gjelder vel ennå sterkere for tyngre rusmidler.
2. ” En mann som ligger på fortauene i København og bryter håndbak med tilfeldig forbipasserende!”
- Denne episoden skjedde våren 2003 kun 3 dager før seriestart og ble beørig dekket av både norsk og dansk presse. Bildet av Mykland som ligger klar for håndbakbryting gikk sin seiersgang i tabloidpressen i ukesvis.
3. ” En mann som drikker seg dritings på landslagssamling og lurer Ivers med på grisefyll og klespoker i en bobil sammen den lugubre forfatteren Håvard Rem!”
- Dette og mer til kan man lese om i biografien om Erik Mykland, ført i penn av ingen ringere enn forfatteren Håvard Rem. (og når en forfatter tar aktivt del i en biografi han skriver blir det i hvert fall lugubert. Som om ikke det å bo i bobil er lugubert nok i seg selv.)
4. ”Vi snakker om en voksen mann som går rundt og skryter av at han ikke følger reglene.”
- Her er det nok å vise til overnevnte biografi av Håvard Rem.
5. ”småvokste sørlendingen” og ”Pygme”
- Myggen er faktisk mindre av vekst enn Mini Jakobsen og selv om det på mange måter er en respektabel høyde og ingen av dem er dverger, er begge solid mindre enn gjennomsnittlige tippeligaspillere.
6. ”forsvarer han knapt en plass i 11-ren til Knut Tørum”
- En litt subjektiv uttalelse, men ser man på hans karakterer og terningkast i landets aviser er ikke prestasjonene hans på banen i nærheten av ”hypen” rundt navnet hans.
Han har da også blitt tatt av banen en rekke ganger.
7. ”gammel-kommunisten fra Fredrikstad
- Gå i et hvilket som helst leksikon eller annet oppslagsverk og du vil finne at Drillo er fra Fredrikstad og at han er/var kommunist.
8. ”Jan Åge Førtoft er en mann som snakker før han tenker” og ” Storkjeften fra Gursken
- Her oppfordres alle til å lese møringens biografi fra 1996, og er ikke dette nok dokumentasjon anbefales mannens blogg på det varmeste.
9. ”En mann som i sin aktive karriere har røykt mere rullings enn Ingvar Ambjørnsen og som derfor hadde svakere tempo enn Henning Berg og dårligere o2-opptak enn Frank Strandli!
- Her legger jeg meg flat og innrømmer at selv om Myggen røyker er det ufint av meg å trekke Ingvar Ambjørnsen, Henning Berg, Frank Strandli og rulletobakken ned i søla.
De fortjener selvsagt også å få sitt pass påskrevet, men det skal vi komme tilbake til i en senere bloggpost.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar