mandag 26. januar 2009

Petters blogg

Vet ikke helt om jeg har forstått dette med blogging, men ettersom flere av mine nærmeste (både i familie og vennekrets) har anbefalt meg å opprette en blogg for å kunne øse ut eder og galle på nettet, istedenfor under storfamiliens søndagsmiddag, velger jeg å gjøre et forsøk.

Dagens tema er noe så trivielt som blåposer.
Disse ukledelige, lyseblå plastposene som vi må ta på oss på diverse legesentre, biblioteker og andre offentlig instiusjoner der en hardt presset kommuneøkonomi har gjort at utgiftene til renhold er kuttet til et absolutt minimum og man må ty til slike tiltak for å kunne forsvare mangelen på gulvvask.
Jeg har ennå tilgode å se blåposer i bruk der hvor fintfolk som ordfører, rådmann og andre kommunetopper ferdes.
På gølvet derimot er de flittig i bruk og særlig på d arenaer som særlig frekventeres av gamle, syke, trygdede, uføre og barn og unge.

Disse samfunnets minste og svakeste skal altså i tillegg til alle sine andre plager også være nødt til å loffe rundt med idiotisk plast rundt føttene!
Er det noen mening i dette da?
Og ikke minst. Er det bra for miljøet at vi dropper vaskinga og istedet pøser ut hundretusenvis av nye plastprodukter?
Spesielt det siste skulle jeg ønske det gikk an å få et svar på fra klokere og mer beleste hoder enn mitt eget...

Men i fall det er så miljøvenlig og bra med blåposer, og man i tillegg sparer penger på vaskinga er det jo merkelig at ingen private bedrifter velger denne løsningen.
Jeg har ennå ikke sett en privat bedrift som praktiserer blåpose-politikk.
De to opplagte årsakene er, som tidligere nevnt, at man ser teit ut med dem, og at det er litt slitsomt å bøye seg for å ta dem av og på.

Personlig mener jeg at bedrifter som i disse tider trenger krisepakker fra staten for å ikke bukke under, samtidig burde forpliktes til å starte med blåposer.
Det ville gjøre meg svært godt, både fysisk og psykisk, å se meglere, direktører, bilselgere, konsulenter, finansrådgivere og disponenter med poser på beina.

Og til sist: Når det nå engang er satt fram blåposer til foreldrene som skal hente og levere unger på SFO på Saksvik Skole så tar jeg selvsagt på meg disse når ungene mine skal hentes eller leveres.
Jeg ser litt teitere ute enn vanlig med dem, og det er slitsomt til en gammel rygg å bøye seg to ekstra ganger hver morgen for å ta dem av og på, men jeg gjør det både fordi jeg vet hvor skittent det blir om alle går inn med sko på, delvis for å vise respekt for de som jobber der.
Jeg tilhører desverre mindretallet...

De fleste foreldre labber inn med sko på (Mannfolka er selvsagt de værste) og gi fullstendig faen i både de ansatte og ungene og kommenterer du at de har glemt posene blir de kjempefornærmet!?
Viktige folk trenger kanskje ikke å ta hensyn til unger eller de som har som jobb å passe unger?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar